Julrally för OMXS30?

Marknadskommentar av Max Henrikson 16/11/2016

Donald Trump blir USA:s nästa president och förespråkar en extremt expansiv finanspolitik där USA ska bli “Great Again” genom att bygga vägar och broar. Dessutom är det nu 94% sannolikhet for att Federal Reserve höjer styrräntan i december. Vad innebär då dessa händelser för mitt investerande?

Givet den lågtillväxtvärld vi levt i har jag undvikit det mesta på OMXS30 under en längre tid, men nu har jag delvis tänkt om och jag tror att våra stora svenska bolag står inför en revansch på börsen. 

Mitt case bygger på följande tre punkter:

·       Finanspolitiska stimulanser
·       Extremt svag krona
·       Stigande räntor

Jag har sedan i fredags köpt Avanza zero i två omgångar och fonden utgör nu 10% av min portfölj. Anledningen till köpen är framförallt att jag vill komma åt Bank (35% av Avanza zero) och Verkstad (30% av Avanza zero), vilket är överviktat på den svenska storbörsen. Utöver dessa två branscher får jag även H&M (10% av Avanza zero) som jag tycker är billigt värderad idag, samt generellt exporterande bolag.  

Storbolagen (exklusive Bank och H&M) är stora vinnare på den extremt svaga kronkursen vi har för tillfället och med hopp om finanspolitiska stimulanser från Trump kan vi få se ett stort uppställ i Verkstad i takt med att analytikerna skruvar upp prognoserna för 2017 och marknaden återigen börjar tro på tillväxt. 

Bankerna vinner varken på valutaeffekter eller finanspolitiska åtgärder, men de vinner på att inflationen kommer igång och räntorna börjar stiga. Ingves menar förstås fortfarande att vi ska ha minusräntor till 2018, men ränteläget i världen tenderar att korrelera väl, där USA ligger tidigt i cykeln. Genom högre räntor kan bankerna återigen förbättra sina räntenetton och därmed vinstmarginalerna. Trots uppgången i Svensk Bank sedan i somras är bankerna billiga och höga direktavkastningar börjar snart locka till sig utdelningsjägare. 

Kort och gått står stjärnorna rätt för OMXS30 för första gången på riktigt länge och jag kan inte låta bli att köpa in mig på tåget.

Jag köper alltså Avanza zero för 10 % av portföljen och pengarna frigjordes i samband med att jag sålt Nordnet efter uppköpsbudet, samt försäljningen av Lucara Diamond förra veckan.  


Vad tror ni om index framöver?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Hartmann, våren 2023

Finansiell Årskrönika 2021

Investeringsåret 2022