MeMyself AB – Årsredovisning 2017

Skrivet av Max Henrikson 2017-12-28

VD har ordet

Tillbakablickande

2017 blev ett händelserikt år, med flytt från London till Stockholm, ny roll på jobbet och köp av lägenhet. På det stora hela var 2017 ett riktigt bra år, framförallt privat och jobbmässigt!
Dessvärre har det blivit mindre tid över till investeringar och bloggande, men jag har tagit ikapp en del nu under mellandagarna, när jag och brorsan snackat investeringar och bloggat dagarna i ända.

Årets resultat landar på 210 288 kr (96 523) vilket är en vinsttillväxt på 118% och det är jag riktigt nöjd med. Det fina resultatet härstammar framförallt från sparande; sparkvoten från den löpande verksamheten för helåret blev hela 37% (FCF/Intäkter) och om man inkluderar amorteringar blev det ännu lite bättre. Dessutom har jag haft ett par ”one offs” i form av intäkter och uteblivna kostnader. Under den sena våren och sommaren lånade jag och min sambo en t. ex lägenhet av en anhörig och betalade 0kr i hyra. Följaktligen hade jag ett par månader med riktigt högt sparande.

Soliditeten har under 2017 fått sig en törn pga. bostadsköp och den fina soliditeten på 67% för ett år sedan är nu 22%. Jag tillhör numera den växande skaran unga (över)belånade storstadsbor, men jag hoppas på att förbättra soliditeten under nästkommande år.  

På investeringsfronten har det gått trögt under året och den totala avkastningen på portföljen summeras till 3,40%, vilket är en stor besvikelse i rådande börsklimat. Jag har legat med 0% exponering mot verkstad, som enligt mig värderas för högt givet dagens cykliska toppvinster. Under 2017 var detta ingen bra strategi, men jag håller mig kvar vid min tes inför 2018 och räknar därför med att fortsatt avvika från svenska index. Vidare beror min svaga utveckling på att portföljen varit koncentrerad och att 2/3 stora innehav backat, mer om detta i investeringsdelen.

Den dåliga börsutvecklingen till trots har jag under året uppnått en ROE på 44%, sett till det egna kapitalet vid ingången av året. Avkastningen har som sagt drivits på av högt sparande.  

Framåtblickande

När jag går in i 2018 räknar jag med högre intäkter, men något lägre sparkvot som en följd av högre fasta kostnader. Totalt tror jag att jag kan spara (free cash flow) ungefär i linje med 2017, vilket ger mig en ROE runt 21% och till detta kommer 8% från amorteringar. ROE från den löpande verksamheten bör därför landa runt 29%. Jag hoppas att jag kan uppnå en betydligt högre avkastning på mina finansiella tillgångar under 2018 och på så sätt upprätthålla en ROE >40%.

Investeringar

Jag har under de senaste två åren tightast till portföljen och favoritinnehaven har fått ta större plats. En följd av detta är att min portfölj inte längre korrelerar med index i särskilt stor utsträckning.
Under 2017 har mina tre största innehav utgjort 60-70% av portföljen och även om utvecklingen av verksamheten varit god i alla tre bolag har två av dessa tappat i värde under året, vilket har pressat avkastningen på portföljen. Nedan redogör jag för mina tre största innehav sett som ett genomsnitt över året:

Amhult2 -32%
Bolaget har gått kräftgång på börsen under hela året och tappat en tredjedel av börsvärdet. Verksamheten har utvecklats enligt plan men den generella bostadsoron har straffat även Amhult2. Jag var i princip med under hela nedgången och köpte dessutom mer under våren. Jag har dock valt att minska innehavet rejält efter att jag själv under hösten köpt en lägenhet och skuldsatt mig upp över öronen. Exponeringen mot bostadsmarknaden blev helt enkelt för stor. Caset är dock intakt och aktien är betydligt billigare idag mot vad den var för ett år sedan.

Avensia: -9%
Bolaget har rekryterat personal i rekordfart, vilket pressat marginalerna. P/E talet har tillfälligt kommit upp över 40 och marknaden har handlat ner aktien. Q4an bör bli riktigt stark och jag tror på en comeback 2018. Jag har ökat min position under hösten.

Protector forsikring: +29%
Bolaget har utvecklats väl och aktien har dessutom värderats upp en del under året. Jag har ökat innehavet en del i våras och tycker fortfarande att värderingen på P/E 17 är mycket aptitlig för detta snabbväxande kvalitetsbolag.

Nya investeringar

Under året har jag gjort min första investering via Lendify, om än bara 10 000 kr. Jag har valt upplägget autoinvest 10år, där amorteringar och räntor återinvesteras. Avkastningen väntas bli ca 9% per år och en stor anledning till att jag gjorde min första investering här var att jag fick en ”sign on bonus” på 500 kr när jag satte in 10K. Kampagnen gäller fortfarande och om du använder länken https://lendify.se/r/kVdSSgaLiQ får vi 500 kr var i bonus när du investerat 10K. Jag ser investeringen som en bra diversifiering och med bonusen blir avkastningen riktigt bra, till en låg risk.

PS: Vill man göra ett snabbt arbitrage kan man dessutom sätta in 10K, få 500 i bonus, sen sälja portföljen omgående på andrahandsmarknaden och casha hem.

Jag har också köpt en del mindre aktieposter i ett par bolag som redovisas senare, men de är antingen så kallade bevakningsposter, eller kortsiktiga investeringar. Köper jag något som överstiger 5% av portföljen kommer jag skriva en tillhörande analys. 

Finansiell data

Nytt för året är att jag tagit fram en balansräkning på mig själv och jag kommer fortsätta med detta framöver. Nedan följer BR per den 28 december 2017 jämfört med utgången av 2016. Sist av allt delar jag med mig aktuell aktieportfölj, samt lite nyckeltal från balansräkningen.   













  




Kommentarer

  1. Tack för en bra blogg. Det är roligt att ta del av era analyser och tankar. Jag har nyligen köpt in mig i spännande spelbolaget Aspire Global. Bolaget är relativt nya på börsen och har stark tillväxt och resultatökning. Bolaget är mer en tjänsteleverantör och som även finns på reglerade marknader. Titta gärna på bolaget vid tillfälle.


    Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, kul att du gillar bloggen =) Tack för tipset, ska försöka kolla till det när tillfälle ges!

      Mvh, Max

      Radera
    2. Hej Max! Jag ser fram mot att ta del av dina tankar om bolaget.


      Mvh
      Henrik Malmberg

      Radera
  2. Jag gillar verkligen när man tittar på det egna kapitalet och inte bara på tillgångssidan. Många bloggar fokuserar bara på aktiedepån och "glömmer" belåning och andra tillgångar.

    En fråga: hur tänker du när det gäller latent skatt? Om du t ex har dina aktier i en vanlig depå bygger du med åren upp en latent skatteskuld och den borde väl också finnas med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, bra poäng^^ Jag diskuterade detta med Lundaluppen på Twitter och du har helt rätt i att man måste ta upp den latenta skatten om man har en vanlig depå, samt om man har skrivit upp värdet på tex bostaden. I mitt fall tar jag upp bostad till inköpspris och har alla tillgångar i ISK/KF, så jag slipper latent skatt. Om något har jag en liten skattefordran som följd av skatteavdrag på lån, men det var en ganska liten fordran så jag bortser från den och räknar utbetalningen som en intäkt/ resultat under 2018. Under innevarande år lär min skattefordran bli större för ränteavdraget, så jag får se om jag väljer att ta upp denna inför nästa år. Tack för kommentaren, det är kul när läsarna håller en på tårna! / Max

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Analys Hartmann, våren 2023

Investeringsåret 2022

Finansiell Årskrönika 2021